Siguranța la volan începe cu frânele – semne că ai nevoie de verificare și ce poți face

În oraș, pe drum lung sau în vacanță, sistemul de frânare este unul dintre cele mai importante elemente de siguranță ale mașinii tale. Poți avea motor puternic, anvelope bune și toate sistemele moderne de asistență, dacă frânele nu sunt în regulă, orice drum devine un risc. Hai să vedem când și de ce apar problemele la frâne și ce poți face ca să le previi.

De ce este atât de importantă verificarea sistemului de frânare?

La fiecare apăsare a pedalei de frână, discurile, plăcuțele și celelalte componente lucrează sub presiune mare și temperaturi înalte. În timp, toate acestea se uzează:

  • plăcuțele se subțiază,

  • discurile se pot ovaliza sau zgâria,

  • lichidul de frână își pierde proprietățile.

Dacă nu intervii la timp, distanța de frânare crește, iar în situații de urgență chiar și câțiva metri pot face diferența.

Semne că frânele tale au nevoie de atenție

Fii atent la următoarele simptome:

  1. Zgomote la frânare
    Scârțâit, șuierat sau un sunet metalic atunci când apeși pedala de frână pot indica:

  • plăcuțe foarte uzate,

  • praf și murdărie între plăcuță și disc,

  • discuri uzate sau deformate.

  1. Vibrații în volan sau în pedală
    Dacă simți vibrații când frânezi mai tare, în special la viteze mari, este posibil ca discurile de frână să fie ovalizate sau montajul să nu fie corect.

  2. Pedală „moale” sau prea lungă
    Când pedala coboară prea mult sau pare spongioasă, poate fi vorba de:

  • aer în instalația de frânare,

  • lichid de frână vechi,

  • pierderi pe undeva în sistem.

  1. Mașina „trage” într-o parte la frânare
    Dacă, atunci când frânezi, mașina nu rămâne drept și fuge spre stânga sau spre dreapta, poate fi semn de:

  • plăcuțe uzate diferit pe stânga și pe dreapta,

  • etrier blocat,

  • probleme la discuri sau la suspensie.

Martor de frână aprins în bord
Ignorarea martorilor din bord este o greșeală frecventă. Un bec aprins pentru frână de mână, sistem ABS sau lichid de frână trebuie verificat cât mai repede.

 

Ce poți face ca să prelungești viața frânelor?

Condu anticipativ

Dacă vezi din timp semafoare, treceri de pietoni sau ambuteiaje, ridică piciorul de pe accelerație mai devreme. Astfel:

folosești mai puțin frâna,

eviți încălzirea excesivă a discurilor,

reduci uzura plăcuțelor.

 

Evită frânările bruște repetate
Frânările puternice, una după alta, duc la supraîncălzirea frânelor și la fenomenul de „fading” – frâna pare că nu mai prinde la fel de bine. Dacă poți, lasă mașina să încetinească puțin din frână de motor înainte să apeși pedala.

 

Nu circula cu mașina foarte încărcată fără motiv
Greutatea suplimentară înseamnă distanță de frânare mai mare și solicitare mai intensă a frânelor. Curăță portbagajul de lucruri inutile pe care le cari după tine luni de zile.

 

Nu ține piciorul pe frână permanent
În pantă, folosește și frâna de motor, nu numai pedala. Dacă mergi mult timp doar cu frâna apăsată, discurile se încing, plăcuțele se uzează mult mai repede și eficiența scade.

 

Ai grijă la montaj și la calitatea pieselor
Atunci când înlocuiești plăcuțele sau discurile: alege piese de calitate, nu cea mai ieftină variantă, verifică la service dacă au fost montate corect și dacă roțile sunt bine strânse, cere să fie verificat și lichidul de frână și eventualele pierderi.

  1.